BMW K1600GTL 2024 (reistest)
BMW’s zescilinder, da’s nog altijd het allerbeste van het beste als het op luxueus toeren aankomt. Onafgebroken souplesse en een flinke scheut sportiviteit maken van het rijden een puur genot. Zelfs op de kleine landelijke wegen die de Meuse uit zijn mouw blijft schudden.
Het Frans departement kennen we nog van ons GS-avontuur twee jaar terug. En ja, ook nu is het weer genieten van een Frans-Duits samenspel. Nota bene in een streek waar beide landen elkaar naar het leven stonden een goede honderd jaar geleden.
Dikke zescilinder
Een mens is nooit te oud om iets bij te leren. Eerlijk gezegd is het met een klein hart wanneer we de K1600GTL bij onze vertrouwde BMW-dealer in het Brusselse ophalen. Zeg nu zelf, een drooggewicht van 358 (!) kg, dat zijn al gauw 100 kilo’s méér vergeleken met de motoren die we doorgaans testen.
De K1600GTL is een forse verschijning.
Mét passagier én propvolle koffers durven we thuis amper een blik op de weegschaal werpen. Nu ja, zoiets doen we met onze Bourgondische inborst sowieso zelden! Gelijk zien we op een gedetailleerde kaart hoe klein de wegen wel zijn die de toeristische dienst van de Meuse voor ons heeft uitgestippeld.
Al van bij de eerste kilometertjes zit het goed.
Dankbaar maar niet zonder enige aarzeling draaien we na een eerste kennismaking in alle vroegte de vertrouwde dorpsrotonde op. Opgetuigd en opgetogen zijn we helemaal klaar voor een nieuw Frans-Duits avontuur. Het zal niet onze eerste (en laatste) keer zijn, maar een dikke zescilinder hebben we tot nu toe nog nooit getemd. Als dat maar goed komt!
Icoon onder de luxetoerders
Samen met de Honda Goldwing, die op een 1800 cc-blok draait, is de K1600 in zijn vier verschillende versies de laatste van een generatie luxetoerders die door de hoogpoters uit het motorlandschap zijn verdreven. Alleen al daarom zijn we BMW dankbaar dat ze hun kroonjuweel hebben afgestoft en opgepoetst voor een update in 2022.
Mocht je het vergeten zijn: er zitten wel degelijk 6 cilinders in het vooronder!
Daar zit natuurlijk Euro-5 voor iets tussen. De verkoopcijfers mogen dan niet opwegen tegen die van de GS en RT, hun vlaggenschip hijst toch maar flink de zeilen voor alweer enkele jaren onversneden oceaanpret. Net zoals elke boot zich pas helemaal in z’n sas vindt als hij het ruime sop kiest.
Het is leuk zitten op het terras van Auberge de Marville in het gelijknamige dorp.
De Franse Maas ligt nu niet direct aan de andere kant van de wereld, maar als we eindelijk achterover zakken op het buitenterras van Auberge de Marville in het gelijknamige dorp hebben we er toch bijna 300 km opzitten. Fris als een hoentje kan er zelfs hierna nog een wandeling in het dorp van af. In het zadel zitten doe je nergens beter dan op deze motor, of het moet in je favoriete zetel thuis zijn.
Na een dagje rijden hebben we nog energie genoeg voor wat selfies van de motor. Comfortabeler kan je niet zitten …
Het mediterrane Marville kennen we nog van een vorig bezoek. Ook deze keer krijgen we niet genoeg van de goudgele herenhuizen die de Grande Rue statig omzomen. Die oude panden, het ene al beter gerestaureerd dan het andere, getuigen van de middeleeuwse welvaart die rijke handelaars er de ene woonst na de andere lieten optrekken. In zijn hoogdagen telde het dorp zelfs 5 keer meer inwoners dan vandaag.
Onmisbare kracht en finesse
Vanaf de eerste meters tanken we volop vertrouwen. Een gevoel dat we niet meer zullen loslaten. Wie had ooit gedacht dat deze dikkerd zo subliem zou rijden? Als jarenlange hoogpoterrijder zou je van de weeromstuit gaan twijfelen. Is een zware dan toch je ware? Want mensen, vergis je niet, het blok is fe-no-me-naal.
Vallen als een blok doen we voor het unieke geluid van de zespitter.
De sensatie begint al bij het starten. Het geluid van een zescilinder mag je gerust uniek noemen. Onvergelijkbaar. Verslavend. En dan heb je nog niet eens geaccelereerd. Met z’n 160 pk en 180 Nm schiet de oceaanreus als een speedboot naar voren, schreeuwend van de pret. Het diepe maar verfijnde geluid van de zespitter klinkt als muziek in de oren. In combinatie met een stevige song uit je favoriete playlist, via Bluetooth naar het audiosysteem van de BMW geknald, kan je niet anders dan je heer en meester te voelen op de weg!
Technologie voor onderweg
De BMW Connected App die daarvoor zorgt, doet het behoorlijk goed, beter zelfs dan wat er op dit ogenblik bij sommige concurrenten te vinden is. Gewoon de app gratis downloaden op je gsm, koppelen aan de BMW en klaar is kees. Naast muziek en telefonie beschik je over een resem rij- en voertuiggegevens, al gebruiken we vooral de navigatiefunctie van de app.
Handig toch, zo’n appje die alles registreert.
Net zoals bij de R1250RT beschikken we ook hier over een volwaardige kaartweergave alsof het een externe gps betreft. Uitgesmeerd over het 10,25 inch brede TFT-kleurendisplay lijkt het wel of je in een exclusieve cockpit zit. In breedbeeldweergave van het scherm is zoiets zeker het geval, al kiezen we af en toe toch de splitscreenmodus om andere functionaliteiten van de motor weer te geven. Met de multicontroller aan het stuur switch je gemakkelijk van het ene naar het andere formaat.
De geïntegreerde kaartnavigatie is een plus, maar niet helemaal foutloos.
Helemaal foutloos verloopt het echter niet altijd. De synchronisatie van de app met het scherm durft wel eens te haperen en meer dan eens moeten we aan de kant om de boel te resetten. Best vervelend als je een traject aan het volgen bent zonder dat je precies weet waar je bent. De geïmporteerde route opnieuw activeren en starten vanaf het dichtstbijzijnde punt, zo geraken we er steeds uit.
Mens en machine, één in de natuur van de Franse Maas.
Enkele praktische kanttekeningen
Minder te spreken zijn we over het opbergvak pal onder de ruit. Toch als je je gsm wil opladen, wat een must is als je de ganse dag connecteert met bovenvermelde app. Wat we ook proberen, het oplaadkabeltje van de Samsung weigert zich te plooien naar onze wensen, zodat het afdekklepje onmogelijk te sluiten valt. Een afknapper van formaat, want zo mist het spatwaterdicht én gekoeld opbergvak met usb-aansluiting zijn doel.
Spatwaterdicht én gekoeld, helaas nét te klein om je smartphone ladend in op te bergen.
Optimisten zullen zeggen dat je er nog altijd je boorddocumenten of sleutelbos in kwijt kan. Maar dat kan je even goed in de kleine opbergruimte in de flanken van de motor. Plantrekkers als we zijn laden we alsnog via een usb-kabeltje onze smartphone. Die steken we dan maar in de bovenste zak van onze jas. Dat kabeltje mag dan wel niet te kort zijn en pijpenstelen regenen doet het ook best niet. Hebben wij even geluk in een jaar waar er nog nooit zoveel neerslag is gevallen …
Franse grandeur past wel bij Duitse klasse, niet?
Is dit het enige minpunt van de BMW? Superkritisch als we zijn, vinden we er nog wel enkele. Ook al hebben we het gewicht al even vermeld, vergis je niet, een drooggewicht van 358 kg is heus niet niks. Dat merk je vooral bij lage snelheden en tijdens het parkeren. Dan heb je echt wel een vette kluif aan deze zware jongen.
Niet dat BMW zich hiervan niet bewust is. De toevoeging van een reverse-knop maakt de klus beslist lichter. Minder ervaren rijders zullen allicht rood aanlopen als ze moeten maneuvreren in krappe ruimten of op oneffen terrein. Wie al jaren met de motor rijdt, hoeft niet meteen bang te zijn. Die achteruitversnelling hebben we niet eens aangesproken. En rollende spierballen zijn nochtans niet meer aan ons besteed!
Dansen naar de pijpen van de fotografe, het is geen kattenpis met deze dikkerd.
Een ander punt van aandacht is de transmissie. Van neutraal naar eerste versnelling schakel je niet geruisloos. Dat is een understatement zelfs, maar goed, die ‘klonk’ hoor je wel bij meerdere motoren. Al verwacht je dit niet bij een premium motorfiets van dit kaliber. Ook durft de motor soms wel eens stilvallen als je in eerste aanzet, maar dat ebt grotendeels weg eens je de BMW beter leert kennen.
Lichtgolvende velden en weilanden, omzoomd door heuvelende bossen, da’s het ongekunstelde landschap van de Franse Maas.
Qua zitcomfort hoef je niet op zoek te gaan naar iets beters. Wel is de zithouding op de GTL-versie eerder die van een cruiser. Een lage zit dus, wat mensen met korte beentjes een gerust gevoel geeft in geval van een plotse stop of onverwacht maneuver. Ideaal is dit jammer genoeg niet voor de knie en heup, toch niet als je een respectabele lengte meet. Maar ook dat went eens je de houding gewend bent. Wat we minder gewoon worden, is de plaatsing van het linkervoetpedaal. Dat zit in de weg bij het inklappen van de zijstandaard.
Ook met de kleinste wegen van het departement heeft de BMW niet de minste moeite.
Comfortabel reizen
Hiermee hebben we de spijkers op laag water echt wel gevonden. De motorfiets mag je zonder twijfel als het nec plus ultra beschouwen om mee op reis te gaan, en dat zowel op grote als op kleine wegen. Van die laatste krijgen we er een pak onder de wielen geschoven tussen Marville en Vaucouleurs, ook al heeft de overvloedige regen in het voorjaar hier en daar de Maas buiten haar oevers gezet. Wat zijn we weer aangenaam verrast door de veelheid aan stille wegen in dit Frans departement.
Geval van overmacht. Ook een klasbak als de BMW mag meer dan eens het hoofd buigen voor de kracht van het water.
De K1600GTL is ontworpen met comfort in gedachten, en dat is er absoluut aan te merken. Dynamic ESA, die de vering in real-time aanpast aan de wisselende wegomstandigheden, maakt van het rijden op elk moment een ontspannen ervaring. De nieuwe adaptive cruise control, die gebruik maakt van radar om automatisch afstand te houden tot je voorligger, verhoogt dat comfort nog meer. Net als de veiligheid, want de aanwezige dodehoekwaarschuwing zou volgens ons op elke motor moeten zitten. Motorrijden kan niet veilig genoeg gebeuren!
We volgen niet alleen de bovenloop van de Maas, maar ook een stuk van de Ornain en de Aire, twee sfeervolle riviertjes.
Een stabiel en comfortabel weggedrag heeft ook te maken met de wetten van de aerodynamica. De nieuwe kuipruit en zijpanelen zorgen voor een aanzienlijke vermindering van turbulentie, vooral bij hogere snelheden. Zelf gaat onze voorkeur uit naar de laagste stand van het scherm. Dan heb je ook het beste zicht op de weg. Op de snelweg zetten we het scherm echter in de hoogste stand, wat het meeste comfort biedt als het vooruit moet gaan. Het vinden van de perfecte stand voor het windscherm vergt dus enig zoekwerk. Maar beschermd tegen de weerelementen ben je alleszins.
De nieuwe kuipruit en zijpanelen houden je goed uit de wind.
Sublieme luxe op twee wielen
Toeren doe je in het allergrootste comfort en luxe op een GTL. Dat zit niet alleen gebald vervat in de afkorting van de modelversie. Nog nooit heeft mijn duo zo gemakkelijk gezeten, alsof ze thuis naar tv aan het kijken (of inslapen) is. Diezelfde duo hoeft ook niet te kijken op een kleedje meer of minder bij het inpakken. Als dat geen luxe is …
Mijn teerbeminde duo heeft nog nooit zo gemakkelijk gezeten.
De ruime topcase en zijkoffers zorgen er inderdaad voor dat je geen compromissen moet sluiten met wat mee moet en mee kan. Met een tankinhoud van 26,5 liter rijden we bovendien met gemak 300 km in één ruk door. In het rurale Frankrijk kan dat een slok op de borrel schelen. Tel daarbij het zijdezachte karakter van de zescilinder in lage toeren, de aanwezige technologie en de speciale aandacht voor details (zo is er bijvoorbeeld vloerverlichting!) en je weet meteen waarom je voor deze exclusieve GTL-versie een pak boven de 30 mille mag ophoesten.
Saint-Mihiel, één van de 3 ‘petites cités de caractère’ van het Franse Maas-departement, is een must-do. Wij voelen er ons helemaal thuis.
De BMW K1600GTL is hoe dan ook een sublieme motorfiets die een perfecte balans biedt tussen ongeëvenaarde luxe, oeverloos comfort en puike prestaties. Ondanks het gewicht en in mindere mate een wat stroeve koppeling naar eerste wegen de minpunten totaal niet op tegen de superpositieve ervaring in het algemeen.
BMW’s zescilinder blijft een toonbeeld van ongeëvenaarde klasse en comfort. Luxueus toeren geherdefinieerd!
Een uitstekende keuze voor de veeleisende … én kapitaalkrachtige motorrijder die op zoek is naar het ultieme toergenot en toch graag nog eens sportief uit de hoek komt.