BMW R1250GSA 2022 (reistest)

De keizer onder de reisenduro’s, zo mag je BMW’s meest avontuurlijke GS gerust noemen. Imposanter en dominanter hoogpoters ga je niet direct vinden op de weg naar het avontuur.

Die weg mag van ons gerust geasfalteerd zijn en moet niet per se naar de andere kant van de wereld leiden. Het Franse departement van de Maas blijkt de ideale bestemming voor een verrassende vierdaagse met de dikke Beemer.

Verdun is met nog geen 20.000 inwoners de grootste stad van het Franse Maas-departement. Wie Verdun zegt, denkt trouwens meteen aan W.O.I. Dat doen we deze keer echter niet. Soms moet je het verleden eens durven laten rusten. Gezellig tafelen langs de kade is een prima alternatief als het hoogzomert …

BMI van de BMW

We moeten eerlijk bekennen: de potige Duitser is niet onze eerste keuze. De GS hebben we natuurlijk al meer dan eens gewikt en gewogen. De Adventure-versie gooit echter flink wat gewicht in de schaal. Zo zoekt de dikbuikige boxer al gauw de 270 kilogram op. Voeg daar 30 liter brandstof aan toe, evenals 2 uit de kluiten gewassen volwassenen met 3 volgepropte koffers in hun zog, en je begrijpt dat we het alternatief van BMW heel even in beraad houden.

Blakend in de zon, terwijl wij dorstig op zoek gaan naar, alweer, een terras! Het vestingstadje Montmédy laat er zijn schone slaap niet voor.      

Twijfel die smelt als sneeuw voor de zon als je weet dat ze bij BMW wereldwijd zoete broodjes bakken met hun Gelände & Strasse-tweeling. De Adventure is dan wel minder lichtvoetig, maar voor de rest heb je alles waarvoor de GS zo bekend staat. En heel wat meer zelfs als je een globetrotter bent die van geen afstappen weten wil. Op de Ardense wegen naar de Grand-Est vertoeven we hoog op de GSA inderdaad nóg comfortabeler dan al het geval was enkele jaren terug op de GS. Op ergonomisch vlak zijn we van mening dat het niet makkelijk is om een betere motorfiets op de huidige motormarkt te vinden.

Lekker gewoon, of gewoon lekker, zo mag je het toeren noemen in het landschap van de Meuse.  

DNA van de BMW

Een dergelijk hoog niveau van zithouding en rijcomfort maakt lange reizen tot een fluitje van een cent. Het hoge stuur doet je mooi rechtop zitten, met armen en benen in de juiste, zeg maar minst belastende, verhouding. Bovendien zet het verstelbare windscherm ons goed uit de wind. Van storende trillingen hebben we waar dan ook geen last. Ook de spiegels houden het zicht rimpelloos als we flirten met wat wettelijk is toegestaan. Dat een cardan i.p.v. een ketting instaat voor de overbrenging naar het achterwiel hebben we niet eens gemerkt. Efficiënt en gebruiksvriendelijk, zijn dat geen woorden die de klant weet te waarderen?   

Mét cardan natuurlijk, wat had je gedacht op zo’n klepper? Heb je alvast geen kijken meer naar als avontuur je bestemming is.

Wat we wel meteen opmerken, is de enorme gasrespons van het blok. Die 136 paarden lijken er wel 150 in werkelijkheid. Met dank aan de shiftcam-technologie waarmee BMW hun nieuwe boxermotor uitrustte in 2018. Soepel en krachtig als betrof het een viercilinder. Variabele kleptiming heeft hun zware boxermotoren echt wel een tweede adem gegeven. Zo is het niet verwonderlijk dat we na een resem autostradekilometers nog altijd fris en monter het cuestalandschap van de Gaume binnenrijden. Hier, pal op de grens in het Belgische Torgny, krijgen we met moules marinières op het middagmenu een voorproefje van wat een heerlijk stukje Frankrijk belooft te worden.

In Torgny, het mooiste dorp van ons Belgenland, ligt het departement van de Meuse aan onze voeten.       

BMW Connected App

Van Torgny naar Revigny-sur-Ornain, waar we een chambre d’hôtes hebben geboekt, is het nog geen 150 km rijden. Genoeg voor enkele uren speelplezier op onze favoriete Franse wegen. Zeker als het ene D-nummer na het andere zich een weg krult door het platteland. Kaartnavigatie op het 6,5 inch grote tabletscherm maakt het ons wel erg gemakkelijk. De BMW Connected App is één van de beste in zijn soort. Simpelweg de app (gratis!) downloaden op je smartphone, deze niet vergeten te koppelen aan je motorbike en kijk, daar haal je in een oogwenk een boel rijdata én gps aan boord.

Duidelijk BMW, dit TFT-scherm! Mét (pijltjes)navigatie overigens!     

Zelf routes aanmaken en deze importeren is geen enkel probleem. Helaas krijgen we niet de interactieve TomTom-navigatie op het TFT-scherm gespiegeld, zoals we op het grotere kleurenscherm van hun RT wél mochten ervaren. Bijgevolg duurt het even voordat we de summiere pijltjesnavigatie gewoon zijn en de juiste afslag nemen. Ach, het is niet de eerste keer dat we schaapachtig rondjes draaien op één van die zovele Franse rotondes!

Geen zuchtje wind, ook niet als je een boswandeling maakt tussen de moderne kunstwerken van Le Vent des Forêts. Dat drankje hebben we dan ook dubbel en dik verdiend!   

Gezapig maar ook gezwind

Niemand die er trouwens wat van merkt. Ook de rondrit in de riviervalleien van de Ornain en de Saulx als die tussen de boom- en wijngaarden van de Côtes de Meuse voert ons door een vredig natuur- en cultuurlandschap dat we met amper iemand moeten delen. Het kan niet anders of bij dit warme weer zit iedereen op een terras in Bar-le-Duc of Saint-Mihiel. Beide oude renaissance-stadjes hebben inderdaad hun bezoeker heel wat te bieden.

Dikke vrienden!

Veel horeca is er niet te vinden in de kleine dorpen die we onderweg passeren. Dat zijn we ondertussen al gewoon van onze zuiderbuur. Toch zijn we verrast hoe authentiek en onontdekt dit stukje Frankrijk is. Helaas moeten we meer dan eens opschieten, willen we ’s middags ergens nog een tafeltje voor twee zien te bemachtigen. Daar ziet onze dikke Duitser geen graten in. Een trap onder zijn kont en ‘gezapig ter plekke’ verandert al gauw in ‘gezwind vooruit’.

De abdij van Trois-Fontaines, op de grens van de Barrois, is een eerste stilteplek op onze rit door de riviervalleitjes van de Ornain en de Saulx.  

Dynamisch is het nieuwe sportief

Zit je op een hoogpoter rechtop en derhalve toergericht, dat betekent niet dat sportief rijden ermee uit den boze is. Wel zit je op deze Adventure nog net iets relaxter en iets minder op het stuur. Van nature ben je dus niet meteen geneigd om weg te sprinten als je de koplamp van een uitdager in je spiegel ziet. Bovendien laat het niet onaardige gewicht zich best voelen in korte opeenvolgende bochten. Met een laadvermogen van dik boven de 200 kg kom je al gauw aan bijna een halve ton op de weg. En dat is heus geen cijfer op papier, want deze motor wil echt wel gepakt en gezakt met jou op reis!

Het departement van de Meuse is een (h)eerlijke streek om te verkennen met de motor.

Voor een sportieve dynamiek zorgt ook de quickshifter, of liever schakelassistent. Veel hebben we het (on)ding niet gebruikt. Al vinden we het wel handig dat je niet met de hand moet koppelen. Maar op zijn zachtst uitgedrukt, naadloos verloopt het shiften niet. Nochtans mag je dat toch van een premium model verwachten. Zwaar tillen we er niet aan. ‘Old school’ als we zijn, schakelen gewoon op de oude manier. Dat loopt overigens geheel gesmeerd.

Het kleine Lisle-en-Rigault ligt met zijn kasteel in een bocht van de Saulx.

Magere standaard en vette opties

Vinden we de optionele schakelassistent niet echt ons ding, dan tasten we wel graag in onze geldbuidel voor de Dynamic rijmodus. Standaard krijg je immers Rain en Road als modus mee, maar daarmee doe je geen recht aan de motor. Het verschil voel je prompt van zodra je de Dynamic modus activeert. Dynamic ESA, wat voluit staat voor Electronic Suspension Adjustment, past automatisch de demper en veervoorspanning aan, zodat je van een optimale wegligging geniet.

De Meuse is één van de meest ontvolkte gebieden van Frankrijk. Ideaal om tot rust te komen na het harde (motor)werk.  

Extra rijmodi, automatische veerafstelling én schakelassistent zitten samen in het optionele Dynamic Pack. Maar opgelet als je aan het aanvinken slaat, want ook het Touring Pack en Comfort Pack bieden heel wat extra’s die op een reismotor nodig kunnen zijn. Extra’s die het finale factuurbedrag behoorlijk aandikken. Niet alle opties zijn stuk voor stuk even onontbeerlijk, al zitten ze slim verpakt. Die sales politiek zijn we intussen gewend van BMW. Het Dynamic Pack beschouwen we hoe dan ook als een must-have!

De sporen van de Groote Oorlog zijn hier nooit ver weg.

Overheerlijke pudding!

De GS is in al zijn versies al jaren de best verkochte motor ter wereld. Talloze testen hebben de Duitser inmiddels tot op het bot gefileerd. Toch is ‘the proof of the pudding in the eating’, zoals men terecht opmerkt over het Kanaal. Kort samengevat mogen we gerust stellen: de trip naar de Franse Meuse is niet alleen veel te snel voorbij, ook de motor zelf zetten we hierna niet graag aan de kant.

Het ossuarium van Douaumont bevat de beenderen van 130.000 onbekende soldaten, die zijn gesneuveld in de slag bij Verdun. Om stil van te worden!  

Onder de indruk zijn we ongetwijfeld, en dat al van bij de eerste ontmoeting. De GSA is een robuuste verschijning, die voor geen kleintje is vervaard. Een zithoogte van minstens 890 mm is niet niks (al kan je deze wel optioneel verlagen). De omvang van de benzinetank spreekt eveneens boekdelen. Maar zo weet je direct dat die eerste maiden trip best wat verder dan de kerktoren mag!

In Marville nemen we afscheid van het departement. Het oude dorp is een fotogenieke parel van Spaanse renaissance, toen het nog tot de Spaanse Nederlanden behoorde.  

Rijden en blijven rijden, dat doe je vanzelfsprekend eens je lekker comfortabel in het zadel van de GSA zit. Goede reis alvast naar de Franse Maas!

Met dank aan:
www.bmw-motorrad.be
www.lameuse.fr
be.france.fr