BMW R1300GS 2024 (reistest)
Strakker en lichter, boordevol kracht en technologie, de vernieuwde GS is een schot in de roos. Met zijn dynamische rijgedrag, high-tech snufjes en indrukwekkend 1300 cc-boxerblok maakt hij elke kilometer onvergetelijk. Of je nu historische stadjes verkent of door glooiende bochten snijdt langs de Opaalkust …
Vier opeenvolgende dagen, meer hebben we niet nodig om de nieuwe GS deftig aan de tand te voelen. Met wat geluk houden we het droog in een zomer die zich nog altijd niet van zijn beste kant heeft laten zien.
De R1300GS ziet er helemaal anders uit dan de R1250GS.
De Opaalkust lijkt alvast weerkundig het zekerst uit de hoek te komen. Nog net op tijd vinden we een kamer in de benedenstad van Boulogne-sur-Mer. Als uitvalsbasis om de Noord-Franse kust en achterland te verkennen, kunnen we niet beter zitten.
Strak van design en elegant van vorm
Ook op de motor is het lekker zitten. En dan heb ik het niet alleen over het goed gepolsterde zadel. Al maanden kijken we uit naar de totaal vernieuwde GS. Deze lijkt in bijna niets meer op de Beierse koning die al jaren op z’n vertrouwde troon zit.
De nieuwe GS rijdt ook helemaal anders dan zijn voorganger.
Het best verkochte model van BMW heeft sinds de jaren tachtig talloze updates gekend, maar nu werd de GS volledig hertekend. De looks van de 6de telg uit de familie zien er helemaal anders uit. Of de 1300 krachtiger, vinniger en dynamischer, zeg maar in één woord beter, rijdt dan de 1250, dat is de vraag die zich op deze vierdaagse stelt.
Van bij het eerste contact met de R1300GS springt het nieuwe, symmetrische X-vormige LED-koplampdesign in het oog. Het is een duidelijke breuk met het verleden, en eerlijk gezegd, we zijn niet meteen fan van het uitgesproken smoelwerk. Naar onze mening heeft KTM niet meer alleen het alleenrecht op de vreselijkste koplamp in het Adventure-segment!
Helemaal overtuigd zijn we niet over het design van de koplamp.
Waar eerdere GS-modellen een robuuste, avontuurlijke koplamp hebben, vinden we deze heel wat minder. Functioneel is het ding wél: het lichtveld is breed en helder, wat vooral op de onverlichte Franse wegen het verschil zal maken. Ben je verknocht aan de klassieke koplamp, dan heb je vermoedelijk heel wat tijd nodig om de breuk met het verleden te verwerken. Hoewel we na enkele dagen de laaggelegen lichtunit in de korte eendenbek best ok vinden.
De nieuwe GS kan met de sportiefste motoren mee!
De jongens aan de Duitse tekentafel hebben veel meer dan alleen het vooraanzicht aangepakt. De ganse lijn van de nieuwe GS ziet er strak van design en elegant van vorm uit. Je zou haast denken dat er Italianen aan het werk zijn geweest. Het is duidelijk dat er wat kilootjes gesneuveld zijn, 12 kg om precies te zijn. Rijklaar weegt de motor slechts 237 kg. Daarmee geeft hij zijn concurrenten het nakijken.
Stoer en toch elegant, de stroomlijn mag er best zijn!
Lichter en toch sterker
De helft van de afslanking is het resultaat van de versnellingsbak, die men onder het blok wist te plaatsen. Hierdoor komt ook het zwaartepunt van de motor lager te liggen. En dat is altijd goed voor de wegligging van je machine. Verder zorgen een minder zware lithium-ion batterij en een 4 kg lichtere boxermotor voor de rest van de uitgespaarde kilootjes.
De nieuwe GS staat duidelijk een trapje hoger dan zijn voorganger.
Lichter en toch sterker, dat mag je gerust zeggen van het 1300 cc metende boxerblok. De nieuwe tweecilinder is goed voor 145 pk bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm. Dat is 9 pk en 6 Nm meer dan de 1250, waardoor het ook de sterkste in serie geproduceerde boxer is die BMW ooit heeft gemaakt. Met dergelijk vermogen en koppel kom je niks tekort wanneer je je wil meten met gelijkgezinden.
Nieuw is hét woord dat we in de mond moeten nemen bij een beschrijving van de R1300GS. Het nieuwe en iets grotere 1300 cc blok, een nieuw tweedelig frame uit staal en aluminium, de naar onderen verplaatste versnellingsbak … er viel overduidelijk iets nieuws te vieren, 100 jaar nadat BMW hun eerste boxertwin voorstelde. En ja, al die nieuwigheden vertalen zich effectief in een nóg beter weggedrag!
Soepel en smeuïg rijden, met dank aan BMW’s variabele nokkenasregeling.
Om te beginnen maakt het brede koppelbereik schakellui rijden eenvoudig. De variabele nokkenasregeling van BMW’s Shift Cam zorgt ook in dit blok voor een krachtige koppelontwikkeling over het gehele toerenbereik. Soepel en smeuïg rijden we met losse pols door historische stadjes als Montreuil-sur-Mer, Saint-Valéry-sur-Somme, Rue en Dieppe.
Bootjes kijken in Dieppe.
Deze laatste mag dan wel aan de Albasten Kust in Normandië liggen, de kalkstenen kliffen en het uitgestrekte kiezelstrand bieden spectaculaire zichten op de groenblauwe zee. Voor motorrijders is echter niet de bestemming, maar wel de weg ernaartoe belangrijk. En hier mag op de terugweg naar Boulogne-sur-Mer stevig het gas erop, willen we nog iets te eten krijgen binnen de middeleeuwse muren van de Cité de la Mer.
Boulogne-sur-Mer is een uitstekende uitvalsbasis om de noordelijke kuststrook van Frankrijk te verkennen.
Sportieve prestaties naar een hoger niveau
Van zodra je de gasklep volledig opendraait, komt de ware aard van de nieuwe GS naar boven. Het is een plezier hoe de motor direct op het gas reageert. Een sportieve impuls die we zeker weten te waarderen, vooral op de D901 waarvan we de laatste 50 kilometer spelenderwijs in uptempo afhaspelen. Dat hierbij de schakelindicator op het scherm regelmatig oplicht bij 7.000 tpm nemen we er graag bij.
De kenmerkende bek van de hoogpoter is gebleven.
Minder geslaagd vinden we de quickshifter. Die verrast ons niet, zoals we ondertussen wel gewend zijn. Nochtans is dat niet enkel bij BMW het geval, integendeel. Het systeem doet zijn job op de GS, maar in de praktijk schakelen we toch manueel. Opschakelen gaat nog, maar naar een lagere versnelling verloopt alles veeleer stroef. Een minpunt toch in een modelupdate die het sportieve karakter in de verf wil zetten.
De Côte d’Opale is meer dan kust alleen.
Sportief rijden is niettemin een plezier met deze GS. Van Sangatte naar Boulogne-sur-Mer schudt de kustweg enkele van de mooiste bochtjes uit zijn mouwen om dat te bewijzen. Het nieuwe frame, het lagere zwaartepunt en de langere swingarm schenken kannen vertrouwen om elke bocht scherp en precies in te sturen. Zelfs bij een sportieve rijstijl blijft de motor stabiel en voorspelbaar.
Een sportief ritje langs de kustweg? Wat een plezier!
High-tech in overvloed
Van lange snelwegritten tot kort bochtenwerk, de GS maalt er niet om. Active Cruise Control (ACC), wat je automatisch doet vertragen en versnellen afhankelijk van het vooroprijdend verkeer, kan best nuttig zijn op de snelweg. Al was het maar om even de handen vrij te hebben. De optionele Riding Assistant komt trouwens niet alleen met geïntegreerde afstandsbewaring, maar ook met reminterventie en rijstrookassistentie. High-tech dat we niet altijd even hoog inschatten, oudbakken dat we zijn.
Safety First! Daar zorgt de gespecialiseerde elektronica wel voor.
Een ander verhaal is de al even optionele elektronische ophanging. Dynamic Suspension Adjustment (DSA) past het rijden continu aan de wegomstandigheden aan. Zo kunnen we comfortabel vooruit op brokkelige baantjes en ongeremd voluit op strak asfalt. De automatische afstelling van de schokdempers en veerstijfheid maakt het ons wel heel gemakkelijk om onder de beste omstandigheden vlot én veilig te rijden.
De optionele elektronische ophanging maakt het ons wel heel gemakkelijk.
De R1300GS barst van de technologie. Zelfs standaard krijg je deze keer meer dan je van BMW normaliter mag verwachten. Integraal ABS Pro, Hill Start Control (HSC), Dynamic Brake Control (DBC), Dynamic Cruise Control (DCC), ja zelfs bandenspanningscontrole, handvatverwarming en keyless ride, je hoeft er geen extra euro meer voor op te hoesten. Bedankt, BMW!
Waar je ook bent, de GS heeft er altijd zin in!
Voor het recente neusje van de zalm moet je wel bijbetalen. Niet dat we de adaptieve rijhoogteverstelling met 30 millimeter merkbaar voelen bij lage snelheden of tijdens het parkeren. We zijn dan ook een en ander gewend wat hoogpoters betreft en de motor weegt tenslotte 12 kilo lichter dan zijn voorganger. Maar wie klein van gestalte is, zal het inzakken van de vering wel weten te waarderen.
Opstappen en wegwezen. Dat geldt ook voor wie wat kleiner van gestalte is. Met dank aan de adaptieve rijhoogteverstelling.
Navigatie en bagage kunnen beter
De nieuwe GS is duidelijk een schot in de roos (al is en blijft het een boxer met het typische grasmachinegeluid!). Het dynamische rijgedrag en onbetwistbare comfort getuigen opnieuw van ongeëvenaard Duits meesterschap. Voor een motor die gemaakt is om als globetrotter de wereld te ontdekken, zijn er toch twee praktische zaken die absoluut beter kunnen/moeten.
Een externe gps kan geen kwaad onderweg …
Zo is de geïntegreerde navigatie via de BMW Motorrad Connected-app een teleurstelling. Hoewel de functionaliteit werkt, loopt de navigatie af en toe mank. Dat is genoeg om vervelend te zijn. De summiere pijltjesaanwijzing moet het afleggen tegen de volwaardige kaartnavigatie, zoals we die kennen op de R1250RT en de nóg luxueuzere K1600GTL. Voor complexe routes zijn die pijltjes te beperkt om foutloos te kunnen rijden. Op die manier heb je dus eigenlijk nog altijd een externe gps nodig. Jammer!
Zowel de geïntegreerde navigatie als de koffers kunnen beter.
Ook de bagagemogelijkheden verdienen aandacht. De zijkoffers hebben we niet getest, maar de variotopcase is wat aan de kleine kant en weegt goed door. Je kan de aluminium topcase blijkbaar vergroten, maar dat hebben we niet intuïtief gevonden. Waarom er niet af-fabriek voor lichtgewicht koffers werd gekozen, lijkt ons een raadsel.
Met glans geslaagd, zeker weten!
De koning is dood, leve de keizer!
Maar behalve deze enkele minpunten, waarvan een aantal dan nog eens persoonlijk zijn (zo vinden we de Black Triple-kleur de minste van de vier varianten), is de opvolging van de koning onder de allroads verzekerd. De R1300GS is meer dan een motor; het is een statement. Het getuigt van lef, en commercieel inzicht, om traditie met innovatie, kracht met verfijning en comfort met avontuur te combineren.
Veelzijdig rijplezier, waar en wanneer je wil.
Of je nu een ervaren avonturier bent of een doordeweekse rijder met weekendplannen, deze allrounder maakt elke kilometer onvergetelijk. Côte d’Opale, bedankt voor het decor. BMW, bedankt voor de rit.