BMW R1250RT 2021 (reistest)

Vlaggenschepen zijn er om mee uit te varen. Zeker als die helemaal worden opgetuigd om het ruime sop te kiezen. De zware boxer draagt niet voor niks Reise Tourer in zijn naam. En dat al meer dan 40 jaar. Gelukkig viel er deze zomer onverwacht een uitnodiging van Terra Volcana in onze mailbox. Het vulkaanlandschap van de Auvergne, met z’n typische puys en dômes, hadden we al een tijdje niet meer gezien. En avant, mes braves!

Een dagje rijden en we zitten in een heel ander landschap.

De RT toont meteen wat hij in zijn mars heeft. Eens over de Belgische grens gaat het via Rocroi, Châlons, Auxerre en Moulins langzaam maar zeker richting Clermont-Ferrand. Snelwegen en tolwegen uitgevinkt op de connected navigatie van BMW? Da’s rijden tot de zon ondergaat! Een behoorlijke opdracht als je wat ouder en minder lichtvoetig wordt. Maar welke toerbuffel zet daar niet graag zijn sterke schouders tegen?

In het Franse vestingstadje Rocroi, pal op de Belgische grens, genieten we van een eerste stop. 

De laatste der Mohikanen

Buffels worden nochtans zeldzamer met de dag in de motorwereld. De R1250RT uit Beieren is, naast de K1600GT van eigen kweek, misschien wel de laatste der Mohikanen. Of het moet de Honda Goldwing zijn, de moeder van alle buffels. Beide zescilinders mogen dan wel het summum op gebied van luxe-reizen zijn, voor velen blijven ze buitencategorie. Geen alledaagse spek voor Jan Modaal zijn bek, zeg maar.

Hit the road, Krizzie!   

Mega-toerbuffels kenden vooral hun glorie in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Dat was ook de periode dat de R100RT hoge ogen gooide. Meer dan 40 jaar later is de RT nog altijd van de partij als er comfortabel in weer en wind moet worden gereisd. Met 136 pk en 143 Nm is dat een kolfje naar zijn hand. Een knappe prestatie als je weet dat zware allroad adventures het toerwerk volledig hebben overgenomen.

De RT is voor geen kleintje vervaard, zelfs niet op een stukje onvervalste Vlaamse kasseistrook!

Wat goed is, kan altijd beter. Het blauwwitte merk uit Beieren heeft er zowaar een patent op. Ook dit jaar zijn ze hun groottoerist niet vergeten. Daar zit natuurlijk Euro-5 voor iets tussen. Een noodzakelijke maar tegelijkertijd geslaagde update. Zo blijft de RT helemaal in de running. Meer zelfs, nu dat de Pan Europeans en FJR’s hebben afgehaakt, heeft de toericoon van BMW het rijk voor zich. Niet alleen de verkeerspolitie is fan, ook wij vinden ‘m de max. En dat niet alleen op de snelweg!

Als een vis in het water

Reizen met de motor kan simpel zijn. De BMW gedraagt zich als een vis in het water op de Franse nationale wegen. Kaarsrechte stukken met lange, zwiepende bochten zijn de habitat van elke groottoerder. Echt verbaasd zijn we dus eigenlijk niet.

De RT schuwt de bochtjes niet. Let eens op dat TFT-scherm!

Dat waren we wel wanneer we ‘m voordien even aan de tand voelden op het Vlaamse platteland. Zonder bagage en duo ga je met 280 kg vlotjes door de bochtjes. Heel even vraagt een volwassen vijftiger zich af waarom hij nog steeds met een rammelende hoogpoter toert!

Iconische verschijning, net als de Puy-de-Dôme.

Het antwoord op die vraag volgt al gauw van zodra we onze BMW binnen het iconische decor van de Puy-de-Dôme willen kadreren. Zeggen dat we een elektrische achteruit missen, is veel gezegd. Maar al dat stapvoets heen en weer gemaneuvreer gaat wel in je bezwete kleren zitten. Alles voor de foto, maar met een GoPro vanop de motor gaat het net iets makkelijker. Maar kom, eens op snelheid gooien we een pak kilo’s van ons af. Rijden is de boodschap dus!

Ook op deze BMW ligt er een Michelin!

Zelfs in het drukke Clermont-Ferrand laveren we behendig tussen het stadsverkeer door. De hoofdstad van de Auvergne bezoeken we niet voor haar kathedraal of basiliek, wél voor l’Aventure Michelin. De stad en Michelin hebben een band die niet stuk te krijgen is, zo zien we in het museum. Toeval of niet, maar ook onze RT rijdt met een Road 5 GT op een Michelin! Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast moeten ze bij BMW hebben gedacht. Of is het voorzienigheid, want het rubber presteert uitstekend op een kletsnat wegdek. Het wolkendek boven ons hoofd laat er alvast geen twijfel over!

De kaarten en gidsen waren vooral bedoeld om de banden te promoten indertijd.    

Naast banden ontwikkelden de gebroeders Michelin ook kaarten. Wie rijdt, zit graag op de juiste weg. Dat was al in de pioniersdagen van de automobiel het geval. Elektronische kaartnavigatie heeft de ouderwetse wegenkaart onderuit gehaald. Toch hebben we nog steeds een exemplaar van het Michelin-mannetje op zak. Zelfs al ontvouwen we geïntegreerde gps op het scherm van onze BMW.

Connected navigatie op een breedbeeldscherm

Zowel de connected navigatie als het dashboard zijn nieuw sinds de recente update van de BMW. Het TFT display is van een heel andere orde dan we gewend zijn. Letterlijk zelfs, want met 10,25 inch zit je al gauw aan 30 cm als je de randen meerekent. Een ongeëvenaarde grootte die stijlvol past bij een luxueuze groottoerder. Het scherm ziet er niet alleen gelikt uit, het verschaft alle denkbare info.

TomTom-navigatie rechtstreeks op het TFT-scherm, dankzij de BMW Motorrad Connected app op je smartphone. 

Die informatie krijg je ofwel breed uitgesmeerd over het ganse scherm ofwel handig in twee gedeeld dankzij de splitfunctie. Zelf vinden we de kaartnavigatie over het volle scherm het leukst om naar te kijken. De belangrijkste rij-info krijg je dan in mini-versie vermeld in de rand van het scherm.

Over de werking van de gps via de app van BMW kunnen we kort zijn: het ding werkt! Hiervoor moet je eerst de BMW Motorrad Connected app downloaden. Dat doe je trouwens geheel gratis (bedankt, BMW!). Via bluetooth koppel je de applicatie aan je motor. De app bezit TomTom-navigatie en houdt ook een aantal rijgegevens bij. Wel moet je de app actief laten draaien op je gsm. Dat kost je flink wat batterijcapaciteit.

Trial and error is nooit ver weg als je de app de eerste keer probeert. Ook nadien gaat de verbinding soms de mist in. Dat is zeker zo als de batterij van je gsm leegloopt! Een powerbank is een mogelijke oplossing. Nog beter is het opbergvakje met ventilator. Daarin kan je telefoon wireless of via usb opladen. Al is deze praktische oplossing helaas één van de vele opties op de BMW.

Met de app van BMW stippel je niet alleen je toertochten uit, hij houdt ook tal van rijgegevens bij.  

De kaartnavigatie via de app is geen vereenvoudigd systeem, maar een volwaardige versie waarmee je zo de baan op kan. Kronkelwegen activeren of routes importeren is geen enkel probleem. De ritten worden netjes in de app bewaard, samen met een aantal rijgegevens en een coverfoto van de kiekjes die je onderweg met je smartphone hebt gemaakt. Zelf zijn we in ieder geval aangenaam verrast. Daar zit natuurlijk het schitterende TFT-scherm voor iets tussen.

Het is soms moeilijk om eens niet naar dat tv-scherm te kijken!

Comfortabel cruisend heb je tijd zat om dat ‘kleinood’ te bewonderen. Dat is zo groot dat je er met gemak een film zou kunnen op bekijken. Opgepast met het verkeer, want meer dan eens laten we ons enthousiast meegaan in de vele mogelijkheden van het scherm. Gps, radio, rijdata … plaats genoeg op zulk een giga-scherm. Voor je het weet ben je meer bezig met het scherm dan met het sturen.

Active Cruise Control

Rijden gaat overigens bijna vanzelf. Toch als we de optionele radarfunctie activeren. Samen met het enorme TFT display is Active Cruise Control (ACC) de opvallendste nieuwigheid in de update van de BMW. Waar de standaard cruise control de opgelegde rijsnelheid aanhoudt, bepaalt een sensor onder de koplamp de rijsnelheid in functie van de afstand tot je voorligger.

De RT rijdt verbazend vlot, speels zelfs, ondanks de 280 kg op de weegschaal.     

Veiligheid troef dus, al hou je best een oogje in het zeil. Wijkt je voorligger af van zijn tracé, dan is de radar ‘m even kwijt. Genoeg om meteen de snelheid automatisch op te drijven. Zo gebeurt het een enkele keer dat de motor plots versnelt. Dat is schrikken als je voorligger akelig dichtbij komt. Één keer is genoeg om te veel te zijn …

Toch schrijven we de radartechnologie niet af. Wie urenlang op de baan is, verliest wel eens zijn concentratie. Dan is het goed te weten dat de technologie een handje kan toesteken. Net als dat die flitsgrage fotografen boven, in het midden of naast de weg voor geen verrassingen kunnen zorgen. Al heb je aan Dynamic Cruise Control (DCC) genoeg. En dat heb je standaard aan boord van je cruiseschip!

Met de RT kom je heel ver. Niet alleen snelwegen gaan erin als zoete broodjes, zoals jullie zien!    

Af fabriek is eveneens het nieuwe BMW Full Integral ABS Pro-systeem. Een mond vol om te zeggen dat zowel de voor- als achterrem gelijktijdig worden geactiveerd. Te vergelijken met het Combined Brake System dat Honda al jaren toepast dus. Zelfs zwaarbeladen gedraagt de BMW zich superstabiel als er wordt geremd. Dat ervaren we ook in de bochten.

Schat, kom je mee naar bed?

En die zijn er genoeg in en rond het Massief van Sancy. Het dak van de Auvergne en de omgeving errond maakt motorrijden tot een waar plezier.

In de Auvergne heb je het landschap nog voor jou alleen. 

Het middeleeuwse stadje Besse-et-Saint-Anastaise, de hoogvlakte van de Cézallier, de Roc de Courlande in Chastreix, noem maar op, één voor één laten de ‘hoogtepunten’ zich gewillig op de foto zetten met de RT. En dan hebben we nog niet ingecheckt in de eenzame auberge pal aan het mysterieuze Lac de Guéry. Schotland in de Auvergne, we kunnen het niet anders noemen!

Auberge du Lac de Guéry. Een geheimtip die we graag met jullie delen!   

Een weekje Auvergne schept al gauw een hechte band. Zo innig zelfs dat de RT bijna met ons in bed kruipt. Driver’s Room in Châtel-Guyon is echt wel een bijzondere overnachtingsplek voor motards. De eigenaar is gepassioneerd door auto’s en motoren en heeft zijn garage op een originele manier ingericht. Wie slaapt er nu niet graag met de ogen op zijn lieveling gericht?

Nog zo’n geheimtip: Driver’s Room in Châtel-Guyon. Wie slaapt er nu niet graag met z’n motor haast in bed?  

Het mooiste zicht houden we evenwel voor het laatst. Op de basaltbult van Saint-Pierre-le-Chastel genieten we van een unieke blik op de vulkanen van de Chaîne des Puys. Een groots landschap met een al even grootse BMW in een glansrol. Ook al geeft de zon nog maar eens forfait!

De Chaîne des Puys, een langgerekte keten van ingeslapen vulkanen in de Auvergne.

Salonmotard is dan ook niet pejoratief bedoeld voor wie op deze motor rijdt. Een luxepaard met een beresterk boxerblok onder z’n kont, zo spreken we over de RT. Rijden en reizen in perfecte harmonie. Al zijn er ook wel wat minpuntjes op het einde van de rit.

Niet alles is koek en ei!

Naast het eerder vermelde gewicht is het ergonomisch ook niet altijd koek en ei. Nu speelt elk zitvlak wel eens op na een lange rit. Deze keer zit echter ook de knie in de hoek waar er klappen vallen. Hoogst vervelend en ook onverwacht, zeker op een toermotor van dergelijk niveau.

Met een BMW in de hand kom je overal in het land. Zelfs met een groottoerist als een RT. Comfortabel, luxueus en verrassend speels, een mens zou haast twijfelen aan die Italiaanse hengst in de garage …      

Verder blijven we het moeilijk vinden met de plaats van de spiegels. Hetzelfde geldt voor het windscherm. Dat is best ok, behalve bij regen in de hoogste stand. Het scherm is zo groot dan een ruitenwisser niet zou misstaan (!). Komt daarbij dat we altijd even moeten zoeken naar de zijstandaard. Die staat echt wel ver van de voet!

Opgelet ook met het opbergvakje waarin de gsm wordt opgeladen. Een uit de kluiten gewassen exemplaar krijg je er volgens ons niet helemaal in. Laat staan als er een usb-kabeltje aan te pas komt. Tot slot zijn we ook niet laaiend enthousiast over de quickshifter en het boxergeluid in 6e versnelling op de snelweg. Beide hebben we dan ook amper gebruikt. Vraag is of een toermotor een quickshifter nodig heeft. En een boxer blijft natuurlijk een boxer. Case closed.

Je hoeft niet eens te rijden met de BMW om ervan te genieten!

Ga je graag comfortabel en luxueus op reis met je madame, kijk je niet op een kilogram (en euro) meer of min én wil je solo nog wat speelsheid op de weg, dan hoef je eigenlijk niet meer te twijfelen.

Een grootse motor in een groots landschap, zo kunnen we onze week met de RT in de Auvergne samenvatten.    

Akkoord, full option doet je zwaar hoesten als je naar je portefeuille tast. Active Cruise Control, adaptieve bochtverlichting, Dynamic ESA, zadelverwarming, PRO rijmodus, quickshifter, … het kost je al gauw enkele duizenden euro’s meer. Dure maar geen zure centen, zo blijkt althans uit de verkoopcijfers in de Lage Landen!

Met dank aan:
www.bmw-motorrad.com
www.clermontauvergnetourisme.com
www.sancy.com
www.terravolcana.com
be.france.fr